20. tammikuuta 2014

Resilienssi: joustavuus ja itsesäätely osana kadetin toimintakykyä



 
Vuosangan leiri kokonaisuudessaan on oppimisympäristö, jolla on monia pedagogisia tavoitteita: muun muassa ammatillisten taitojen oppiminen, johtajuuden ja kouluttamisen kehittyminen, sosiaalisen yhteisön kiinteytyminen ja erityisissä olosuhteissa - pakkanen, teltassa nukkuminen, hiljaisuus, yön pimeys - eläminen ja niissä selviytyminen. Leiri tarjoaa mahdollisimman todenmukaisen toimintaympäristön, jossa kadetit voivat harjoittaa ja kehittää ammatillisuuttaan. Siksi siellä tehdään myös oppimisen tutkimusta. Kadettien harjoitusleiri toimii etnografisena tutkimuskenttänä.

Osana Lapin yliopiston kanssa tehtävää LEPO-tutkimusta Vuosangassa tutkitaan joustavuuden ja itsesäätelyn suhdetta eli resilienssiä osana kadetin ja tulevan sotilaan toimintakykyä. Sotilaan ammatti luokitellaan korkean riskin ammatiksi. Se edellyttää nopeita, eettisesti kestäviä ratkaisuja alati muuttuvissa, epäselvissä ja monimutkaisissa olosuhteissa. Resilienssiä tarvitaan, kun koulutus ja kokemus eivät tarjoa selkeitä toimintaohjeita ja kun henkilöltä edellytetään sopeutuvaa, tilanteenmukaista toimintaa. Se auttaa myös sopeutumaan stressiin ja sotilaselämän vaatimuksiin.
Tutkimuksessa erityisesti kysytään, mitkä ovat sellaisia yhteisön koulutus-, johtamis- ja toimintakäytänteitä sekä kulttuurisia tapoja, jotka tukevat joustavaa eli resilienssiä toimintaa sekä samalla edistävät ja ylläpitävät sotilaan ja joukon toimintakykyä. Resilienssin tutkiminen osana käytänteitä on merkittävää siksi, että niihin osallistumalla ja niissä toimimalla yksilöt oppivat ammatillisuuteensa liittyvää eksplisiittistä osaamista. Käytänteet voivat joko haastaa oppimaan tai ne voivat edistää tai heikentää resilienssiä toimintaa.

Soili Paananen MPKK